Ευχάριστη, δημιουργική, επαγγελματίας και σίγουρα λατρεύει τα ξενοδοχεία μιας και ειδικεύεται στον σχεδιασμό χώρων φιλοξενίας. Αυτό μου έκανε εντύπωση όταν είδα την Ιόλη τόσο στην τηλεοπτική εκπομπή του Star όσο και κατά την διάρκεια της δουλειάς της. Όταν παθιάζεται με κάτι καταφέρνει να το φέρει εις πέρας δημιουργώντας κάτι μοναδικό.

Την παρακολουθούμε καθημερινά μέσα από την εκπομπή “Cash or Trash” και σίγουρα την βρίσκουμε στο studio της στο Κολωνάκι. Η Ιόλη Χιωτίνη καταφέρνει να αναπτύσσει  τουριστικά προορισμούς  πάντα με ευγένεια σε όλα τα επίπεδα δημιουργώντας ξενοδοχεία που αποτελούν πρόκληση – πρόσκληση για τον πιο απαιτητικό επισκέπτη.

Ιόλη σε γνωρίζουμε από την πορεία και τα έργα σου αλλά έγινες γνωστή στο ευρύ κοινό μέσα από την καθημερινή εκπομπή του Star “Cash Or Trash”. 

Πες μας λίγα λόγια για εσένα.

Γεννήθηκα και μεγάλωσα κατά βάση στην Αθήνα. Τα τέσσερα πρώτα χρόνια της ζωής μου έζησα στο Μεσολόγγι, απ’ όπου κατάγεται η μητέρα μου γιατί έκαναν εκεί οι γονείς μου, όντας γιατροί, αγροτικό. Έχοντας μέχρι τότε ως μόνιμα ερεθίσματα την ηρεμία της λιμνοθάλασσας, τον καταπράσινο κήπο των ηρώων, την αρχοντιά των ιστορικών κτιρίων στο κέντρο της πόλης του Μεσολογγίου, όταν κάποια στιγμή πλέον μετακομίσαμε οικογενειακά στην Αθήνα δυσκολεύτηκα. Κάθε φορά που αντίκριζα άσχημα κτίρια, μου φαίνονταν ξένα και ψυχρά και σκεφτόμουν τι θα μπορούσα να κάνω για να τα αλλάξω. 

Τώρα, κοιτώντας προς τα πίσω αυτό πιστεύω πως ήταν ένα από τα αρχικά μου ερεθίσματα για την ακαδημαϊκή μου πορεία. Ήθελα το Master να είναι και ερευνητικό – πέρα από τη θεωρία, ήθελα να δω την αλλαγή στη συμπεριφορά του χρήστη ενός χώρου ανάλογα με το αφαιρούσαμε ή προσθέταμε μέσα σε αυτόν. Νωρίτερα, το πρώτο μου πτυχίο στην Εσωτερική Αρχιτεκτονική από το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ακολούθησε μια εξειδίκευση στη Εφήμερη Αρχιτεκτονική σε πανεπιστήμιο της Μαδρίτης. Γιατί όταν δημιουργείς κάτι που δεν είναι μόνιμο αλλά έχει έναν σκοπό ύπαρξης για συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο, σου δίνει την ευκαιρία να κάνεις κάτι που αντιπροσωπεύει το τώρα. Το initial diploma στο Art Therapy που έκανα στη Βαρκελώνη το επέλεξα διότι ήθελα να έχω μια σφαιρική γνώση για το design σε διάφορες πτυχές της ανθρώπινης ζωής.

Πλέον, η δουλειά μου είναι να μελετάω και να υλοποιώ τα σχέδια μου σε χώρους φιλοξενίας, ιδιωτικούς αλλά και εμπορικούς σε όλη την Ελλάδα, με βάση το γραφείου μου που βρίσκεται στο Κολωνάκι.  

Φωτογραφίες – Κωνσταντίνος Γκρόζος

Είσαι ένας άνθρωπος που του αρέσει να εξελίσσεται και να πρωτοπορεί σε όλους τους τομείς. Η ειδίκευση σου στην ψυχολογία χώρου αποδεικνύει τα παραπάνω. Θα μπορούσες να μας μιλήσεις λίγο για την ψυχολογία χώρου;

Για κάθε άνθρωπο ο χώρος που ζει είναι πολύ σημαντικός. Πέρα από τις λειτουργικές ανάγκες που θα πρέπει να εξυπηρετεί, εκφράζει την αισθητική και αλληλεοπιδρά με την ψυχολογία του ανθρώπου που τον ζει ενώ όλες αυτές οι σχέσεις αλλάζουν δυναμικά. Πάνω απ’ όλα, κάθε χώρος λειτουργεί ως αποτύπωμα του δικού του σκοπού και ένας καλά σχεδιασμένος χώρος ανταποκρίνεται στο σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. 

Βέβαια οι στόχοι καθορίζονται πάντα από τη περίπτωση και όχι από το είδος του χώρου. Για παράδειγμα ένα ξενοδοχείο μπορεί να έχει δημιουργηθεί με σκοπό να είναι εξωστρεφές και να προάγει κοινωνικοποίηση, ενώ ένα άλλο εσωστρεφές και να προάγει ιδιωτικότητα. Παράλληλα, κάποιο άλλο μπορεί να έχει σχεδιαστεί με γνώμονα να εξυπηρετήσει το συνδυασμό και των δύο παραπάνω, αντιφατικών φαινομενικά, εννοιών. Αντίστοιχα, ένας άνθρωπος που φτιάχνει εξοχική κατοικία σε ένα νησί μπορεί να χρειάζεται συνθήκες ηρεμίας και απομόνωσης ενώ κάποιος άλλος να χρειάζεται μια βάση για δραστηριότητες με μεγάλα γκρουπ φίλων. 

Το αντικείμενο της Ψυχολογίας του Χώρου, ή αλλιώς Περιβαλλοντικής Ψυχολογίας, και η έρευνα που συνεχώς εξελίσσεται πάνω στον τομέα αυτό διαφωτίζει όλα τα παραπάνω και καθοδηγεί τη διαδικασία του σχεδιασμού μου. 

Πρόσφατα το  “Seriphos Estate” στην Σέριφο διακρίθηκε με το βραβείο Winner από το German Design Awards. Πες μας λίγα λόγια για αυτό το project που κατάφερε να μαγέψει το εξωτερικό.

Το έργο αυτό έχει αποτελέσει ένα προσωπικό στοίχημα να ολοκληρωθεί όπως το είχα οραματιστεί και μελετήσει στη κάθε του λεπτομέρεια. Αποτελούμενο από δύο κατοικίες, το Kelyphos και το Edaphos, με τη κάθε μια να έχει το δικό της χαρακτήρα, ο σχεδιασμός μας ήθελε να αναδείξει τη κάθε μια ξεχωριστά ενώ ταυτόχρονα να δημιουργήσει μια αισθητική ενότητα. Απώτερος στόχος ήταν το σύνολο του έργου να αποτελέσει ένα σύγχρονο αποτύπωμα της γνωστής σε όλους μας εμβληματικής κυκλαδίτικης αισθητικής ενώ παράλληλα, να εκπληρώνει το όραμα του πελάτη μας. Η συνέπεια μας στο παραπάνω στόχο, από την αρχή που αναλάβαμε μέχρι και το τελευταίο στάδιο της φωτογράφισης του, θεωρώ πως είναι αυτό που το έκανε να ξεχωρίσει. Για αυτό και έχει λάβει και διεθνείς δημοσιεύσεις. 

Seriphos Estate, Kelyphos

Seriphos Estate, Edaphos

Ο αρχιτέκτονας- interior designer Nigel Coates  έχει χαρακτηριστεί ως ένας δημιουργικός χαμαιλέοντας. Τα έργα σου χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία και εφευρετικότητα. Πώς η Ιόλη Χιωτίνη καταφέρνει να μεταμορφώνεται σε έναν δημιουργικό χαμαιλέοντα;

Αυτό κάποιες φορές είναι και παγίδα. Δηλαδή η «μανία» να είναι πάντα κάτι άλλο κάτι διαφορετικό κάτι το μοναδικό. Εμείς σχεδιάζουμε ανάλογα με τον πελάτη μας. Υπάρχει πελάτης για παράδειγμα που ήθελε κάτι που είναι απλό και καθημερινό χωρίς «πολλά πολλά» αλλά σωστά φτιαγμένο στα μέτρα του. Άλλος πάλι ήθελε την απόλυτη ανατροπή του χώρου και της περιοχής που βρίσκεται.

Το design και η αρχιτεκτονική ενός καταλύματος επηρεάζει άμεσα την επιτυχία του και την θέση του στην ξενοδοχειακή αγορά. Πιστεύεις πως στην Ελλάδα οι επιχειρηματίες δίνουν την βαρύτητα που πρέπει στα δύο αυτά στοιχεία;

Δεν έχω στατιστικά ώστε να μπορώ να μιλήσω για το σύνολο της αγοράς. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι το interior/exterior design είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο, επικοινωνία και συνεννόηση προκειμένου ένας χώρος να ολοκληρωθεί με επιτυχία. Και αυτό θα πρέπει να γίνει με στόχο τον χρήστη και όχι τα trends. Ως προς το budget, ειδικά στα ξενοδοχεία υπάρχει μια ανταποδοτική σχέση με την επιτυχία του project. Μια σοβαρή μελέτη και ένα αντίστοιχο budget είναι, αν όχι η συνταγή για την επιτυχία, τα δύο βασικά στοιχεία που θα κάνουν έναν πελάτη να «αγοράσει» μια εικόνα όταν κλείνει τις διακοπές του πίσω από μια οθόνη.

Υπάρχει προορισμός στην Ελλάδα όπου η τουριστική του επισκεψιμότητα προσδιορίζεται λόγω των τουριστικών μονάδων του οι οποίες έχουν επενδύσει στο interior design;

Ο κάθε προορισμός έχει τον πελάτη που του αξίζει είτε μιλάμε για ολόκληρη περιοχή είτε για ξενοδοχείο μεμονωμένα. Όπως προαναφέραμε, ένας σωστά μελετημένος χώρος και το αντίστοιχο budget δημιουργούν, στατιστικά, την ιδανική συνθήκη για επιτυχία. Από εκεί και πέρα ο κάθε επιχειρηματίας είναι υπεύθυνος για τις επιλογές του και το μέλλον της επένδυσης του.  

Παρατηρείται ότι υπάρχουν αλλαγές στο μοντέλο των σύγχρονων επισκεπτών. Πλέον δίνουν σημασία στο ευ ζην που τους προσφέρει το εσωτερικό του δωματίου. Πώς καταφέρνεις να αφουγκράζεσαι και να κάνεις τις σωστές επιλογές για να ικανοποιήσεις και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη;

Αυτό που έχει αλλάξει είναι ο ανταγωνισμός και η μεγάλη ανάπτυξη του τουρισμού. Πλέον, ακόμα και σε μικρά νησιά, δεν υπάρχουν μόνο τα “rooms to let” που δήλωναν «αυτό είναι και αν σας κάνει». Έχοντας ως στόχο τον ποιοτικό τουρισμό με διάρκεια και επανάληψη επισκεπτών θα πρέπει να δίνεται έμφαση σε όλες τις πτυχές της εμπειρίας ή αλλιώς “guest experience”. Από το πώς θα υποδεχθούν τον επισκέπτη στο check-in μέχρι και το πώς θα τον αποχαιρετήσουν στο check-out.

 Μπορεί η Ελλάδα να δημιουργήσει διεθνείς τάσεις στο κομμάτι του interior design;

Η Ελλάδα είναι ένας πολύ ιδιαίτερος προορισμός και πόσο μάλλον όταν μιλάμε για τα νησιά μας. Αυτό που γίνεται εδώ σαν σκεπτικό δεν εφαρμόζεται Π.χ. στο Bali η στα Hamptons – έχουμε μοναδική μορφολογία, ιστορία και ποικιλία στα τοπία μας. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε όμως είναι να γίνουμε δέκτες ενός τουρισμού που θα λειτουργεί 12 μήνες και θα έρχεται με την ίδια λαχτάρα, που θα ζει στην φύση ή στις πόλεις μας να έχει αντίστοιχη επιθυμία να μείνει σε ένα φιλόξενο city hotel ή ένα ειδυλλιακό νησιώτικο ξενοδοχείο.

Αυτή την περίοδο σε βρίσκουμε στην μαγευτική Αμοργό όπου εσύ και η ομάδα σου σχεδιάζετε δυο πολυτελή ξενοδοχεία. Πώς νιώθεις που εσύ είσαι η πρώτη που εντάσεις σε αυτό το άγονο μαγευτικό νησί ξενοδοχεία που αναβαθμίζουν τουριστικά σημαντικά τον τόπο;

Ένα ξενοδοχείο για μένα, όταν είναι σωστά σχεδιασμένο,  λειτουργεί ως μουσικό όργανο. Με το δικό του εσωτερικό σύστημα, σχεδιαστικό και λειτουργικό, αντηχεί τον ιδιαίτερο ήχο κάθε τόπου, εκμεταλλευόμενο τον αέρα που το διαπερνά. Αποτελεί έτσι μια ωδή για τον τόπο και τις αισθήσεις που ενεργοποιεί.  Αυτό που κάνουμε στην Αμοργό είναι να ορίσουμε εκ νέου τι σημαίνει πολυτέλεια για αυτόν τον τόπο και πώς αυτή προσδιορίζεται για τους επισκέπτες του με τρόπο που αντιπροσωπεύει το μέρος. 

Με σημείο αναφοράς το τελευταίο ξενοδοχείο που κάνουμε στην Αμοργό, το ξενοδοχείο είναι τοποθετημένο στους πρόποδες ενός βράχου πάνω από την πιο χρυσή παραλία της, τη Λεβρώσσο. Όπου και να καθίσεις στο οικόπεδο του ξενοδοχείου αμφιθεατρικά ακούς κύμα, όπου και να κοιτάξεις βλέπεις μπλε, όπου και να γυρίσεις μυρίζεις αρωματικά φυτά.  Ο κόσμος που επιλέξει να έρθει στην Αμοργό αγαπά την αγριάδα του τόπου αλλά δε θέλουν όλοι να σκαρφαλώνουν μισή ώρα από κατσικόδρομο για να κάνουν μπάνιο. Ίσως επιθυμούν μια άνεση. Εκεί πάμε και καλύπτουμε αυτό το κενό. Άρα συζητάμε για μια εμπειρία του πνεύματος του τόπου μαζί με άνεση υψηλών προδιαγραφών και αυτό είναι για εμάς πολυτέλεια. 

Δεν το πάμε στο άλλο άκρο να φτιάξουμε αχανείς δρόμους, τεράστιες πισίνες κλπ.. Δημιουργήσαμε ωραία περάσματα, ενδιαφέρουσες υφές, άνετα καθίσματα με τοποθέτηση προκειμένου όπου κάθεσαι να ξαπλώσεις να έχεις οπτική, συνεχίσαμε τη χρωματική παλέτα του έξω για να υπάρχει η αίσθηση συνέχειας. 

 

Τι σημαίνει για την Ιόλη Χιωτίνη ελληνικό καλοκαίρι;

Ό,τι άρεσε και στη μικρή Ιόλη… Όμορφα ηλιοβασιλέματα, χρυσαφένια άμμος, γλυπτικά βράχια, νερό, γενναιόδωρα  με τη σκιά τους αλμυρίκια, ορεξάτα τζιτζίκια, δροσερά σεντόνια, τσουχτερό άρωμα αλατιού.

IOLI CHIOTINI STUDIO
www.iolichiotini.com

info@iolichiotini.com , 21 0600 7939, 21 Dimokritou Str., Kolonaki 10673, Athina